Beroertes bij vrouwen voorkomen

€ 10.650 opgehaald

van totaal € 50.000 (21%)
€ 5.325 dankzij Donaties € 5.325 dankzij Hartstichting Verdubbelaar
Doneren kan nog

Hine van Os, arts-onderzoeker in het Leids Universitair Medisch Centrum

Te veel vrouwen weten nu niet dat ze een hoog risico lopen op een beroerte. Ze krijgen mogelijk dus te laat adviezen en medicijnen om een beroerte te voorkomen. Dat wil ik veranderen.

Ik wil slimme, interactieve software ontwikkelen waarmee huisartsen direct zien wat jouw persoonlijke risico is op een beroerte. De software laat bovendien zien hoeveel jouw risico daalt als je bijvoorbeeld bloeddrukverlagers slikt, of stopt met roken.

Ik verwacht dat hierdoor duizenden mensen eerder op de hoogte zijn van hun verhoogde risico. En daardoor op tijd de juiste preventieve behandeling krijgen.

Beroerte heeft grote gevolgen
Elk jaar overlijden zo’n 43.000 mensen aan een beroerte. In het verpleeghuis waar ik werkte tijdens mijn studie geneeskunde zag ik voor het eerst hoeveel impact een beroerte kan hebben. Regelmatig verzorgde ik jonge mensen met een halfzijdige verlamming. Anderen hebben blijvende problemen met bijvoorbeeld praten of hun geheugen. Toen wist ik dat ik er alles aan wil doen om beroertes te voorkomen.

Vooral voor vouwen
Mijn project richt zich op vrouwen, omdat we denken dat veel vrouwen met een hoog risico dit zelf nog niet weten, en hun huisarts ook niet. Er wordt bij de huidige risicoschatting nauwelijks gekeken naar factoren die juist bij vrouwen het risico sterk kunnen verhogen, zoals hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap of migraine. Dit moet veranderen.

Nieuwe risicofactoren in beeld
Ons unieke onderzoeksteam van data-wetenschappers en artsen gaat met moderne technieken uit de informatica (artificial intelligence) gegevens van bijna 2 miljoen huisartspatiënten analyseren. We verwachten zo de risicofactoren voor vrouwen goed in beeld te krijgen. Mogelijk vinden we ook compleet nieuwe factoren, waar we niet eerder aan gedacht hadden.

Software voor huisartsen
We willen dat huisartsen die nieuwe kennis echt gebruiken om vrouwen met een verhoogd risico op tijd te behandelen, daarom maken we software op maat voor de huisartspraktijk. Huisartsen kunnen hiermee veel preciezer en persoonlijker het beroerterisico inschatten dan tot nu toe mogelijk is, met één druk op de knop.

Interactief en persoonlijk
De software wordt interactief: je kunt dus direct zien hoe jouw persoonlijke risico daalt als je bijvoorbeeld bepaalde medicijnen slikt, of 10 kilo afvalt. Ik verwacht dat dit vrouwen motiveert om de nodige medicijnen te slikken of gezonder te leven.

Samen met patiënten
De software moet heel eenvoudig te begrijpen zijn. We ontwikkelen hem daarom samen met psychologen, huisartsen en bovenal met patiënten. Als de software goed werkt, kunnen we deze na dit project makkelijk toepasbaar maken andere ziekten dan beroerte, zoals een hartinfarct, ook bij mannen.

Help mee!
Voor ons onderzoek hebben we €50.000 nodig, en dit lukt ons alleen met jouw hulp! De Hartstichting gelooft in ons onderzoek, en verdubbelt elke bijdrage. Dus steun mij, en draag bij aan een toekomst waarbij we beroerte bij vrouwen kunnen zien aankomen, en dus ook voorkómen. Dankjewel!

Crowdfunding Hartstichting

crowdfunding@hartstichting.nl

Persoonlijk bedankje

Persoonlijk bedankje van Hine met een Hartstichting armbandje met hartje (zolang de voorraad strekt)

Persoonlijke Gezondheidscheck

Met de persoonlijke gezondheidscheck van NIPED kun je een wetenschappelijk onderbouwde check van je gezondheid doen, voor deze gelegenheid gratis aangeboden bij een donatie van €15. Deze kan worden aangevuld met het BENEFIT programma; een beloningssysteem dat deelnemers stimuleert gezond(er) te leven.

Hardloopclinic & bootcamp

Hardloopclinic & bootcamp door collega's Victor en Marijke in Leiden. Voor iedereen die wil werken aan hardlooptechniek of een avondje goed wil bewegen. Datum nader te bepalen, per sessie 20 plekken beschikbaar.

Techno event

Exclusief nazomers techno event in Leiden met live set van o.a. Hine. Line-up en precieze datum volgen.

1 donateur Nog 34 beschikbaar

Lezing over Artificial Intelligence in de geneeskunde

Exclusieve en interactieve lezing over Artificial Intelligence in de geneeskunde. Vooraanstaande onderzoekers en sleutelfiguren uit het bedrijfsleven spreken. Datum nader te bepalen

4 donateurs Nog 36 beschikbaar

Kunsthistorische rondleiding door Leiden

Kunsthistorische rondleiding door Leiden met professionele gids. Datum nader te bepalen.

3 donateurs Nog 7 beschikbaar

Exclusief schilderij van Van Os

1 donateur Niet meer beschikbaar

Exclusief schilderij van Van Os

Wegens succes nogmaals! Exclusief schilderij van Hine en zijn zus Rianne van Os, onderwerp in overleg met de kunstenaars. Rianne rondt momenteel de kunstacademie af als beeldend kunstenares en Hine is een fanatiek hobbyist. Het betreft het samenwerking tussen meester en leerling.

Bedrijfsnaam en logo op deze website

Vermelding op deze projectpagina als sponsor van het onderzoek met logo van je bedrijf.

Lezing over Artificial Intelligence op locatie + vermelding op deze website

Exclusieve lezing op locatie over Artificial Intelligence in de gezondheidszorg door Hine van Os met vermelding op de projectpagina als sponsor van het onderzoek en met logo van je bedrijf.

Nog 1 beschikbaar