Veelgestelde vragen

Waarom op dit platform doneren?

De Hartstichting biedt op dit platform veelbelovende onderzoekers de mogelijkheid om geld in te zamelen voor innovatief onderzoek naar hart- en vaatziekten.

Juist originele, tegendraadse onderzoeksprojecten kunnen veel winst opleveren voor de patiënt. De Hartstichting vraagt daarom onderzoekers buiten de gebaande paden te denken en te komen met een idee dat mogelijk een grote stap vooruit betekent in het voorkomen of genezen van hart- en vaatziekten.

De Hartstichting wil de meest veelbelovende projectvoorstellen een kans geven. Via dit crowdfunding platform bepaal jij welk onderzoek wordt uitgevoerd. Met een eenmalige donatie steun je het onderzoek waar je in gelooft. Jouw gift komt 100% ten goede aan het onderzoek van jouw keuze en de Hartstichting verdubbelt de donatie. Lees hier meer over de Hartstichting Verdubbelaar.

Waarom is mijn e-mailadres verplicht en waar wordt het voor gebruikt?

Jouw e-mailadres wordt gebruikt om je updates van het project te sturen. Als het streefbedrag van het project onverhoopt niet wordt behaald, stemmen we via email met je af wat er met de donatie gebeurt. Je kunt de donatie teruggestort krijgen, of het bedrag besteden aan een ander onderzoeksproject.

Wie selecteert de projecten die hierop staan?

De Hartstichting plaatst hier alleen projecten die zijn goedgekeurd op hun innovatief potentieel en wetenschappelijke kwaliteit.

Wat zijn de fiscale voordelen van mijn gift?

De Hartstichting is bij de Belastingdienst geregistreerd als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Vanaf 18 oktober 2012 gelden de volgende fiscale voordelen:

• U kunt als donateur giften van de inkomsten- of vennootschapsbelasting aftrekken, uiteraard binnen de daarvoor geldende regels (deze tekst is afkomstig van de website van de belastingdienst).
  • De Hartstichting hoeft als ANBI geen successierecht of schenkingsrecht te betalen over erfenissen en schenkingen die de ANBI ontvangt in het kader van het algemeen belang.
  • Uitkeringen die een ANBI doet in het algemene belang zijn vrijgesteld voor het recht van schenking.

Meer informatie over fiscale onderwerpen? Bel met de Belastingtelefoon op 0800 - 0543 of kijk op http://www.belastingdienst.nl.

Wat gebeurt er als het doelbedrag voor een project niet gehaald wordt?

Indien het doelbedrag voor een project niet wordt behaald, nemen wij contact op met de donateurs. In overleg met hen zal worden bepaald of het bedrag wordt teruggestort, of toegewezen aan een gerelateerd onderzoek.

Wanneer kan ik mijn tegenprestatie verwachten?

De onderzoekers bieden mooie tegenprestaties aan. Als op de einddatum van de crowdfunding-campagne het streefbedrag van een project is behaald, neemt de onderzoeker contact op over de tegenprestatie of krijg je het cadeau opgestuurd.

Waar gaat mijn bijdrage precies naartoe?

Jouw donatie gaat voor 100% naar het project dat je hebt gekozen. Niets van jouw donatie wordt ergens anders aan besteed. Daarmee maak je het direct (mede) mogelijk dat het project kan worden opgestart.

Kan een bedrijf ook doneren?

Ja, dat kan zeker, elke donatie is zeer welkom! Als speciale tegenprestatie kunnen bedrijven die doneren bijvoorbeeld hun logo bij het project laten plaatsen. Mocht je meer willen bijdragen of een andere tegenprestatie in gedachten hebben, neem dan contact via crowdfunding@hartstichting.nl.

Wat zijn de transactiekosten?

Transactiekosten zijn de kosten die per transactie worden berekend door de banken en credit card-maatschappijen. Deze kosten verschillen per type betaling, maar bedragen in totaal minimaal € 0,40 per transactie. Jouw bijdrage aan deze kosten wordt bijzonder op prijs gesteld!

Staat je vraag er niet bij?

Mail je vraag naar crowdfunding@hartstichting.nl en de vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.