Veelgestelde vragen

Waarom op dit platform doneren?

De Hartstichting biedt op dit platform veelbelovende onderzoekers de mogelijkheid om geld in te zamelen voor innovatief onderzoek naar hart- en vaatziekten.

Juist originele, tegendraadse onderzoeksprojecten kunnen veel winst opleveren voor de patiënt. De Hartstichting vraagt daarom onderzoekers buiten de gebaande paden te denken en te komen met een idee dat mogelijk een grote stap vooruit betekent in het voorkomen of genezen van hart- en vaatziekten.

De Hartstichting wil de meest veelbelovende projectvoorstellen een kans geven. Via dit crowdfunding platform bepaalt u mee welk onderzoek wordt uitgevoerd. Met een eenmalige donatie steunt u een onderzoek(-er) waar u in gelooft. Uw gift komt 100% ten goede aan het onderzoek van uw keuze en de Hartstichting verdubbelt uw donatie. Lees hier meer over de Hartstichting Verdubbelaar.

Waarom is mijn email-adres verplicht/waar wordt het voor gebruikt?

Uw email-adres wordt gebruikt om u updates van het project te sturen. Als het streefbedrag van het project onverhoopt niet wordt behaald, stemmen we via email met u af wat er met uw donatie gebeurt. U kunt uw donatie teruggestort krijgen, of het bedrag besteden aan een vergelijkbaar onderzoeksproject.

Waarom wordt mijn postcode gevraagd?

Als u een donatie doet, vragen wij u uw naam, email-adres en uw postcode in te vullen. We gebruiken uw postcode alleen voor analyse-doeleinden.

Wie selecteert de projecten die hierop staan?

De Hartstichting plaatst hier alleen projecten die zijn goedgekeurd op hun innovatief potentieel en wetenschappelijke kwaliteit.

Wat zijn de fiscale voordelen van mijn gift?

De Hartstichting is bij de Belastingdienst geregistreerd als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Vanaf 18 oktober 2012 gelden de volgende fiscale voordelen:

• U kunt als donateur giften van de inkomsten- of vennootschapsbelasting aftrekken, uiteraard binnen de daarvoor geldende regels (deze tekst is afkomstig van de website van de belastingdienst).
  • De Hartstichting hoeft als ANBI geen successierecht of schenkingsrecht te betalen over erfenissen en schenkingen die de ANBI ontvangt in het kader van het algemeen belang.
  • Uitkeringen die een ANBI doet in het algemene belang zijn vrijgesteld voor het recht van schenking.

Meer informatie over fiscale onderwerpen? Bel met de Belastingtelefoon op 0800 - 0543 of kijk op http://www.belastingdienst.nl.

Wat gebeurt er als het doelbedrag voor een project niet gehaald wordt?

Indien het doelbedrag voor een project niet wordt behaald, nemen wij contact op met de donateurs. In overleg met hen zal worden bepaald of het bedrag wordt teruggestort, of toegewezen aan een gerelateerd onderzoek.

Waar vind ik meer informatie over een project?

Meer informatie over een specifiek project kunt u opvragen via crowdfunding@hartstichting.nl.

Wanneer kan ik mijn tegenprestatie verwachten?

De onderzoekers bieden mooie tegenprestaties aan, zoals een wetenschapscabaret, een kookboek  of een rondleiding door het lab.

Als op de einddatum van de crowdfunding-campagne het streefbedrag van een project is behaald, neemt de onderzoeker contact op over de tegenprestatie of krijgt u het cadeau opgestuurd.

Waar gaat mijn bijdrage precies naartoe?

Uw donatie gaat voor 100% naar het project dat u heeft gekozen. Niets van uw donatie gaat naar overhead of andere kosten. Daarmee maakt u het direct (mede) mogelijk dat het project kan worden opgestart.

Kan een bedrijf ook doneren?

Ja, dat kan zeker, uw donatie is zeer welkom! Als speciale tegenprestatie kunnen bedrijven die doneren bijvoorbeeld hun logo bij het project laten plaatsen. Mocht u meer willen bijdragen of een andere tegenprestatie in gedachten hebben, neemt u dan svp contact met Annemarie Brandhorst, via crowdfunding@hartstichting.nl

Wat zijn de transactiekosten?

Transactiekosten zijn de kosten die per transactie worden berekend door de banken/credit card-maatschappij en payment provider. Deze kosten verschillen per type betaling, maar bedragen in totaal minimaal € 0,40 per transactie. Uw bijdrage aan deze kosten wordt bijzonder op prijs gesteld!

Staat uw vraag er niet bij?

Mail naar Annemarie Brandhorst, via crowdfunding@hartstichting.nl en uw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.